Beelddenken anno 2017

Beelddenken heeft pas de laatste jaren de aandacht. Hiervoor bestonden er veel misverstanden over beelddenken en had men, met name in het onderwijs, weinig interesse. Het was immers niet wetenschappelijk bewezen en wordt ook niet als zodanig erkend. Er zijn wetenschappers die stellen dat het denken van de mens altijd met taal gepaard gaat en dat denken in beelden niet mogelijk is.

Stichting Beelddenken Nederland                                                               De Stichting maakt zich actief voor meer er- en herkenning van beelddenken in met namen het onderwijs en voor het gebruik van leermaterialen die inspelen op de behoeften van de visueel ingestelde leerling. De Stichting is hierbij van mening van standaarden voor diagnostiek en scholing van professionals onontbeerlijk zijn.

Wetenschappelijk onderzoek                                                             Stichting Beelddenken Nederland is al geruime tijd bezig met de wetenschappelijke onderbouwing van het fenomeen beelddenken en validering van een non-verbaal onderzoeksinstrument.

In samenwerking met de Universiteit Utrecht en de Universiteit Groningen is de Stichting Beelddenken Nederland in maart 2016 een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van wetenschappelijke onderbouwing van beelddenken. De centrale onderzoeksvraag hierbij is: Hoe kan beelddenken worden vastgesteld?

De probleemstelling komt uit de praktijk en is tientallen jaren gelden al gesteld maar weer heel actueel is: Kan het zo zijn, dat er op verbaal-dominante scholen kinderen voorkomen met een dominante visuele leerstijl (beelddenken) en hierdoor niet optimaal van het onderwijsaanbod kunnen profiteren? 

Het uiteindelijke doel van het onderzoek is, het aanbieden van passend onderwijs voor álle kinderen

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb