Beelddenken en Autisme

Autisme en beelddenken kunnen tegelijkertijd voorkomen en hebben veel kenmerken die elkaar overlappen. Met deze wetenschap is het de vraag of veel beelddenkers misschien onterecht de verkeerde diagnose (ASS) hebben gekregen?

Kenmerken beelddenken die een overlap hebben met het autisme zijn:

  • Veel beelden waar je het juiste beeld uit moet

  • Leerproblemen

  • Moeite met chronologisch verhaal vertellen

  • Wegkijken van de gesprekspartner

  • Moeite met tijd, dag, maand (ook op tijd komen)

  • Vaak chaotisch, moeite met structuur aanbrengen

  • Behoefte aan prikkelarme omgeving om rust te creëren

Je zal maar een diagnose ASS hebben en eigenlijk hoogbegaafd zijn of kunstzinnig, creatief maar in zichzelf gekeerd en individualistisch zijn waardoor je dus ‘anders’ op anderen overkomt. Met namen hoogbegaafdheid en autisme heeft veel raakvlakken.

Het verschil tussen Autisme en beelddenken is dat beelddenkers vanuit het geheel (totaaloverzicht) werken en mensen met autisme de wereld vaak in details waarnemen.

Een hele kleine groep beelddenkers ‘fotografeert’ de lesstof. Vaak zien we dit terug bij mensen in het autistisch spectrum. Fotograferen in plaats van visualiseren. Het lukt deze leerling vaak niet om het woord in het hoofd te visualiseren, in plaats daarvan kunnen zij het woord opnieuw in de lucht projecteren. Ze kijken dan met ogen open recht voor zich uit en lezen de informatie.

Niet alle personen met een autisme spectrum stoornis (ASS) zijn beelddenkers, maar met de wetenschap dat een fotografisch geheugen vaker voorkomt bij mensen met een ASS, dan zou dit een aanknopingspunt kunnen zijn.